tisdag 14 januari 2020

Nu har oxveckorna börjat - eller har dom?

Efter massor av jul- och nyårsfirande är det nu slut på alla extra röda dagar
i kalendern. Nu är det långt till dagar som är fyllda med det där "lilla extra".
Det är nu vardagarna sätter ned foten. 
Nu bjuder kalendern enbart på vanliga veckor utan minsta lilla högtidsdag. 
Det är nu dom berömda slitveckorna har gjort sitt inträde.... 
Oxveckorna....
Eller - hur är det nu? 
Finns mina slitveckorna längre? 
Dom där veckorna som var så fyllda med jobb utan minsta extra röd dag?
Njaaa, man kan ju fråga sig vart oxveckorna har tagit vägen?


När jag jobbade heltid och varje morgon åkte in till staden var dessa
veckor i början av det nya året fyllda med massor av arbete. 
Januari och februari  har alltid varit månader som bjudit på jobb, jobb...
Årets första veckor var riktiga slitveckor, men efter att jag saktade ned och valde
att jobba nästan ingenting (ja, eller mycket mindre), då har slitveckorna helt försvunnit.
Och numera när jag bara behöver sträcka mig till att göra det som
faller mig in, ja då är början av året en perfekt början på något nytt!
Nu hinner jag se det vackra omkring mig.
I morse tex hade vi en så fantastiskt vacker soluppgång, och den 
lade jag förstås märke till.


Nu fram emot kvällen slår regndropparna emot fönsterrutan och
vi har runt plus 4 grader och halv storm.
Under förmiddagen när jag var ute på en långlänk låg lite vitt puder 
på den lilla vägen och det blåste kalla vindar. Men mulet var det redan då
och man visste att regnet nästan låg i luften....
Numera tycker jag att dessa veckor utan minsta röda dagar i kalendern skall
bli så sköna veckor. Inga måsten i kalendern. Inga krav och ingen stress.
Och jag som bara får gosa ner mig här hemma. Eller så får jag göra vad jag vill
(nästan...). Jag tror jag döper om oxveckorna till drömveckorna istället!
Härmed har mina drömveckor inletts med morgonrodnad och 
regnsmatter! Med långlänk och massor av choklad (har ännu lite kvar
sedan söndagen....)!

1 kommentar:

  1. Läns ganska skönt att det nu är vardag igen, trots att jag gillar jul och fester. Trist bara med allt det här regnandet.

    SvaraRadera