måndag 13 januari 2020

Igår var det min dag!

Den 12 januari är min födelsedag. 
Nu efter många otaliga födelsedagar brukar jag väl närmast glömma
bort att jag skall lägga till ytterligare ett år till min ålder. I år var det
dessutom en ojämn födelsedag och den tänkte jag låta gå obemärkt förbi.
Men i år blev det så att svärmor och L kom in med en knippe röda tulpaner,
en kakform och en skärbräda redan två dagar innan min födelsedag, 
så jag blev ju verkligen tidigt påmind om att det var dags för ett nytt ålderstillägg. 
Det blir kaffe på söndag, lovade jag....


På söndagsmorgonen  låg jag rätt länge i den sköna sängen, så länge att
sambon kom in med två askar choklad och utropade "Grattis och dags att stiga upp!".
Jojo, han vet vad jag gillar, för choklad är ju aldrig fel enligt mig!
Chokladen fick mig dessutom att hoppa upp ur sängen!


Efter en stor kopp te och en smörgås begav vi oss ut för några timmars
skogsjobb. Efter en stormig och delvis regnig natt bjöd söndagsförmiddagen
på en härlig januarisol och någon plusgrad. Vi jobbade friskt undan, vi tog en
kaffepaus i bilen och så fortsatte vi jobba ännu en stund. Jag upptäckte att jag hade
alldeles för mycket kläder på mig så till sist blev jag både alltför varm och riktigt slutkörd.
Dags att åka hemåt, jag hade ju bjudit in till kaffekalas... (och jag hade inte hunnit
baka någon tårta). Väl hemma kom jag på att jag kunde svänga ihop en bärpaj
med blåbär och jordgubbar ur frysen och lite vispad grädde kunde passa till.
Sagt och gjort, bärpaj med vispgrädde fick det bli!



Jag svängde ihop några salta bitar och satte fram en saffranskaka jag gräddade
sent på lördagskvällen och så plockade jag fram några kaffemuggar.
Sonen och hans tjej hade lovat dyka upp och så hade ju svärmor 
och sambons systrar lovat komma in. Det blev födelsedagskaffe med en hel del
gäster och i år måste jag säga att jag verkligen kände att jag fyllde år.


Sonen dök upp med en vacker orkidé (han vet vad jag tycker om!)


Och lilla J hade valt ut en vacker blå klock-blomma efter att hon hade
varit på bio "Frozen2" tillsammans med sin mormor. Jo men, jag tycker
ju alldeles mycket om blommor....
Tänk, jag som ju inte alls hade tänkt fira att det var min dag...
och så blev jag firad på detta mest skojiga sätt!
Jag tror den bästa födelsedagen blir till när man inte planerar så mycket - utan bara
tar det som det kommer. Och vet ni, jag är så tacksam att jag fått bli ännu ett
år äldre. Jag har njutit av alla de dagar som gått och jag kommer
att fortsätta njuta av de dagar som förhoppningsvis kommer!
 Tack för alla blommor och för chokladen! 
Det blir säkert en kaka i nya kakformen också endera dagen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar