söndag 6 maj 2018

Första veckoslutet i maj

Ett vårregn och därpå följande vårvärme, ja det är verkligen
ett bra koncept för att våren skall ta jättekliv framåt.
 Det här veckoslutet har gått i vårens tecken. 
Det har varit sol, vårvärme och.... så har
min förkylning fortsatt.


På lördag gjorde jag inga stordåd.
Till kvällen åkte vi ut till vår havsvik för att elda bastun.
Att kurera förkylning i en het vedeldad bastu är ett beprövat recept.
Och så är det rätt skönt också!


Kvällssolen lyste och det var riktigt lugnt där ute i naturen.
Inga fiskar som vandrade längs Rinilin och upp till den lilla insjön
där fiskarna har sin "lekplats", det var mycket få sjöfåglar som hade ljudliga
konversationer ute på fjärden och så var det inga svärmande mygg
som frestade vårt tålamod.
Det var bara en helt stilla och lugn majkväll ute vid havet.


 Vi njöt av bastuvärmen och sedan grillade vi korv och drack varmt te.
Skymningen sänkte sig och det var nästan spegelblankt ute på fjärden.


Kvällarna börjar bli ljusa nu. Vi styrde bilen hemåt vid 22-tiden och då
hade jag kunnat läsa en tidningen i bilen - utan belysning!
De lövfria björkarna sträckte sig upp mot himlen och
bildade spöklika monster...
(alltså här fotar jag mot solen just när den
försvunnit bakom skogstopparna.)



Vi stannade vid en av mina favorit-fotoplatser, nämligen vid Replot bron,
för att jag skulle få njuta av kvällens absolut sista röda molnbank.



Denna söndag har varit ännu varmare än lördagen 
och nu kan man äntligen föreställa sig
att det blir sommar efter årets långa och kalla vinter!
Som ett trollslag kände jag mig bättre (månne det var bastubadet?) och idag
fick det bli lite trädgårdsjobb. Jag plockade fram lövräfsan och fick en
hel del lövhögar - till ankornas stora förtjusning....!
(okej, jag gjorde inte allt klart, måste ju spara något till en annan dag).
Scillorna blommar just nu hos mig och de beder ut sig i gräsmattan.



Så har jag ju införskaffat de vänaste violerna, bara för att få njuta
blomsterfägring även tidig vår...


Nu när vårvärmen ligger på, då nästan exploderar det ute  i
naturen. På soliga ställen börjar gröna löv veckla ut sig.
I stora blomrabatten, där snön låg ännu för en vecka sedan, där har
påskliljorna och tulpanerna redan stora knoppar.
Det är nu det händer.
Våren gör sig redo efter en lång vinter.
Nu gäller det att försöka hinna med i allt det vackra,
för just nu går det i en faslig fart!
 

1 kommentar:

  1. Det är ju det allt går så fort ,vi har ju inte hunnit sjösätta båten ännu . Idag har vi vårstädat med fönstertvätt och annan tvätt . Det är mycket som ska hinnas med den här enda dagen man har ledigt ,kramen Nette

    SvaraRadera