tisdag 15 maj 2018

Att fånga en vacker solnedgång

Det är mycket sällan jag åker ut för att fotografera. 
Jag har istället nästan alltid kameran med mig och fotar "i farten" så att säga.
Men igår kväll hoppade jag in i bilen och åkte ut till Replot bron för att 
fota solnedgången. Kvällen hade varit underbart ljum, vindstilla och inte
ett moln hade synts på himlen. Klockan var snäppet före 22.30 när jag svängde in
vid parkeringen vid bron, slängde upp bildörren och knäppte några foton innan
solen försvann vid horisonten.


Solskivan var stor och rund och hela havet färgades rött.




På några minuter hade den gyllene solen försvunnit och det kändes lite snopet 
att jag inte kommit tidigare.  Men att kvällen ännu skulle bli vacker, det gladde
förstås lite. Och jag var inte ensam i hamnen denna kväll, även andra fotografer
var ute i samma ärende. Nere vid vattnet stod några ungdomar och 
fotade med sina mobiler och åkte snabbt därifrån. På parkeringen såg
jag även en man som fotade med drönare. Jag kunde inte låta bli att gå fram
för att prata lite.




Mannen var ett verkligt tekniskt proffs och jag fick mig till livs alla möjliga
tekniska detaljer. Mmm, svarade jag och hade ingen aning vad han pratade om.
Men se, vi kom fram till en gemensam sak och det var att det är stunden, 
ögonblicket, som är det mest viktiga, inte den tekniska utrustningen.
Ögonblicket, blicken, kompositionen av ett foto, det är det som gör det!




Jag blev nöjd med mina foton, det var en så fantastisk kväll vid bron.
Här vandrade jag under bron för att få speglingarna i vattnet.


Jag kollade in drönarfotona när jag kom tillbaka till hamnen, och visst är det
vackert att se allt från ovan. Jag tyckte och min bild med de tunna molnen
som speglade sig i havet blev vackert. "Vänta till kl 23.30, då får du de finaste
färgerna", sa proffset. Men jag tyckte att jag fått mina bilder och åkte hemåt.
Jag väntar ju aldrig ut en fin bild, jag tar bilden i farten.


En underbar vårkväll vid Replot bron.
Och vårt vackra varma sommarväder det bara fortsätter....


1 kommentar:

  1. Åhh så otroligt vackert!
    Det där går man ju miste om här oppe på land.

    SvaraRadera