fredag 2 juni 2017

Välkommen sommaren!

Redan andra juni och jag sitter och spanar efter sommaren.
I går hade vi plus 8 och i dag har vi ungefär samma temperatur. Fast just nu
blåser kalla nordanvindar och det känns lite .... vinter. När jag vaknade i morse var
det endast 2 grader och regn. Man fick endast vänta på snöslasket....
Jag menar JUNI SOMMAR, var är du?


Just nu skiner åter solen och visst grönskar det där ute, trots vind och kylslaget.
Okej, det är väl bara att finna sig och hoppas att det någon gång blir varmare
SOMMARVÄDER.
Hallå, hallå sommaren, var är du??


En runda i mina blomrabatter visar att ännu blommar vårblommorna.
Pärlhyacinten och påskliljorna blommar länge detta år.
Alltid något.


Och att det lyser gult i rabatten är ju inte helt fel.


Rödvinbärsbusken vid uthusväggen blommar överdådigt detta år.
Den kanske vet att vi tänkt flytta busken i sommar.... och nu undrar
jag om det är lönt....


Mina jordgubbsplantor har blommat i en vecka och varje kväll har jag täckt 
plantorna, för nu vill man ju inte att de små plantorna skall frysa nattetid.


Tack och lov blommar det även inomhus, man vill ju gärna kura värme här inne
dessa dagar. Min gamla kaktus sprider blomsterglädje.


Och titta, det blommar visst i skogen också!
Det är faktiskt i skogen vi tillbringat de senaste dagarna. 
I lä för nordanvinden.... och värme får vi genom arbete....



Gott med kaffe och nallemunk i skogen.
Nä, nu får jag jobba lite till. För att hålla värmen.

2 kommentarer:

  1. Ja nog får vi spana efter sommaren ännu, likaså här.
    Och våren var en fredag det kommer jag ihåg, varmt och mysigt och då oljade vi in våra altaner.
    Men du har ju mycket sommarblomster iallafall, och vinbärsbusken så mycket bär du får.

    Tycker synd om era studenter i Finland idag, särskilt tjejerna i sina fina sommarklänningar, gud va dom ska frysa dom små stackarna.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Men du har ju sommar på varje bild .Att temperaturen är lite sval ja då kan man ju göra som ni vara i skogen myggfritt är det också .Då värmen kommer vill vi ju göra ingenting !

    SvaraRadera