söndag 25 juni 2017

Min midsommarafton

Redan dagar före midsommar hade ortens dagstidning basunerat ut att vi 
skulle ha yllesockar i beredskap under midsommarfirandet. Det skulle
bli en kylig och regnig midsommar.... Vi var förvarnade, jo med en liten suck var vi det.
Så jag packade ned yllesockorna, långkalsonger och mössa när vi styrde kosan ut till
vårt sommarparadis. Midsommaraftonens morgon var mulen, men
mitt på dagen drog molnen och solen började värma. Dagen bjöd på
en solig midsommarafton. Inte supervarm, men fullt behaglig ute på vår veranda.


Midsommar firar vi i norra Europa dagarna kring sommarsolståndet, dvs
den tid på året som är som ljusast. Sedan 300-talet friar den kristna kyrkan
Johannes Döparens födelse den 24 juni. På finska heter midsommar Juhannus,
på vissa håll i Svenskfinland kallar man helgen Juhanne. Men vi har
alltid pratat om Midsommar. En av sommarens höjdpunkter, helt klart.



Så flödade solen under midsommaraftonen, precis som man alltid önskar,
 och jag flyttade ut köksbestyren till verandan. Inte behöver man ha utekök, det räcker med att ha
ett bord, en vattentank nära och lite spring mellan kylskåp och spis inne i köket,
så blir middagen fixad! I år skulle vi bjuda våra gäster på fisk och grönsaker.





Midsommaraftonen firar vi alltid tillsammans med samma gäng (precis som vi gjort de senaste
trettio åren). Varför frångå vinnande koncept? På midsommarafton är det mat och vänskap
 som är huvudingredienserna, inga finheter utan kastrullen med nypotatis på bordet! 
Sedan mumsar vi i oss maten under glatt pladder. Kaffe med vitchokladkaka med rabarber och en
skål med vispgrädde fick bli den maffiga avslutningen på kvällens frossande.


Vi firar alltid så där lagomt anspråkslöst, lite slappt och vardagligt. Men med
en portion glatt humör och en droppe gamla minnen....




Kvällen var vacker, men lite kylig. Här styr våra båtfarare hemåt i den
vackra solnedgången (snäppet efter midnatt). Våra bilburna gäster tog bilen
och så blev det tyst kring våra husknutar.


Det var då jag tog mig en halvtimmes promenad mitt i den ljusa natten.
Det var så rogivande i skogen, en och annan fågel sjöng i träden, en
mårdhund lufsade över vägen. Men inga mygg, inga älgar och
inga andra människor. Det var endast jag i midsommarnatten.


Jag stannade och lyssnade till fågelkonserten.


Jag tittade på dimman som bildades över Påttin.



Efter all mat var det skönt med en bensträckare. Väl tillbaka till sommarhuset
kände jag hur rönnens doft låg som ett töcken över vår lilla vik.



Midsommaraftonens solnedgång, som snart blev till en soluppgång, 
var spektakulär och ack så vacker!


 Man vill ju inte sova när natten är så ljus och vacker.... men jag
gick in i stugvärmen och kröp ner i sängen. 
Och jag somnade bums!


1 kommentar:

  1. Tack för dina super vackra naturbilder, det känns som om jag är mitt i dem själv.
    Vädret blev trotts varningarna bättre än väntat, regnet kom senare på kvällen.
    M-dagen blev soligare men blåsigt det höll mygg och knott borta, eftersom regnet lurade fram dem. Så bra slippa knotten för er, de förstöra hela sommaren jag är överkänslig.
    Trevligt att umgås med ett bra gäng på midsommar, traditioner är trevligt, så mycket god mat du bjöd på. Våra midsomrar kan ändra sig från olika år, ibland med vänner, ibland tillsammans med barnen och deras familjer, men de brukar också umgås med sina bästvänner så vi firar som det faller in det året. I år var det gott att vara själva i lugn och ro.
    Maj och juni var i år familjeträffar på grund av barnbarns konfirmation och student m.m.
    Att få promenera i stillhet själv genom ljusa sommarnatten natur är det bästa som finns.
    Jag somnade inte bums, jag låg och lyssnade till fågelsången och regnsmatter mot rutan
    som låter härligt i mina öron. Givetvis var jag trött sen på dagen men vad gjorde det.

    Ha det fortsatt underbart/ Eva








    SvaraRadera