tisdag 19 maj 2020

Att ta bort mossa mellan stenplattor

Ett av vårens tråkigaste uppgifter är att putsa bort mossa och
ogräs som börjat växa mellan stenplattorna på vår uteplats.
Jag vägrar använda besprutningsmedel av något slag, inget gift
där vi skall sitta och äta eller dricka kaffe varma sommardagar!
Därför får det lov att bli handkraft med kniv och borste av något slag....


Så här såg det ut när jag började. Förra våren borstade jag inte bort mossan
utan tog enbart bort lite ogräs, så denna vår såg det ju rätt anskrämligt ut.
Jag har hållit på i två dagar, och igår fick jag dessutom hjälp av sambon...


Det blev en hel skottkärra full med "skräp".


Men Åh så fint det blev! efter några timmars jobb!
Jag hade fått denna skrapborste av sonen i julklapp och nu kom den
väl till pass. Mojängen med långt skaft har en pigg för att skrapa mellan plattorna 
och en stålborste för att sopa bort mossan. Nu behöver jag inte längre
krypa på knäna när här skall städas fint, tack sonen för den presenten!
Nu väntar vi bara på vårvärmen så att vi kan ta ut våra sommarmöblerna....

 
Igår fick det bli kaffe med dopp inne i ett varmt växthus.
Och kaffe smakar ju så gott efter lite kroppsarbete...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar