lördag 24 mars 2018

Trip down memory lane; mitt Umeå!

Jag har bott i Umeå under 8 år av mitt liv. I Umeå både studerade jag
samt jobbade samtidigt. Igår gjorde vi en tripp över till staden och det
blev en verklig nostalgitripp! För det är verkligen mycket sällan jag besökt
staden sedan jag flyttade därifrån.


Sambon och jag tog färjan Vasaline över Kvarken och det var en helt
underbar vinterdag. Där ute till havs var det vita vidder, kyligt, soligt  och 
nästan vindstilla. Färjan körde längs den utstakade farleden och det var den enda
 farbara leden i det tjocka istäcket som låg mot den finska kusten.






 Jag gick ut på däck för att fotografera istäcket, den blå himlen och
vägen fram igenom isen. Så många gånger jag åkt denna färjerutt, under årens
olika årstider. Så många gånger färjan fastnat i isen, så många gånger jag upplevt 
sjögång och minst lika många gånger stiltje ute till havs....  
Men nu är det många år sedan jag gjorde denna resa mellan de båda länderna.


När vi kört någon timme kom vi fram till mera öppet vatten. Här ute kunde
vi räkna till fem-sex fartyg, lotsbåtar och isbrytare. Eftersom det inte finns någon skärgård
längs den svenska kusten är det ofta mera öppet vatten här. Däremot brukar stora
berg av packad is torna upp sig längs kusten på vårvintrarna och jag minns hur vi under mina
Sverige-år brukade ha till vårvinternöje under lördagar/söndagar åka 
ut för att vandra på strandisen för att beundra isbergen....



Här möter vi den jobbande Zeus. Sambon nappade till sig min kamera och 
gick ut för att fotografera.... 


Båtresan över Kvarken är ett nödvändigt ont, om ni frågar mig. Fyra och en halv
timme med slötid helt enkelt, något man inte vill utsätta sig för i onödan. 
Under mina år i Sverige lärde jag mig att alltid ha böcker/kurslitteratur eller korsord
i väskan, men det bästa man kunde göra under restiden ombord har alltid
 varit att umgås med trevliga bekanta för att "surra" bort båttimmarna. Nu hade vi den
turen att känna några bekanta och det gjorde gårdagens resa mycket trevligare.
Vi satt länge i fartygets matsal och mumsade i oss god mat (både tur & retur). På vägen över
till Umeå blev det röding för min del och på tillbakavägen mumsade jag i mig en
getostburgare med bacon. Nu måste jag ju säga att jag nästan aldrig åt på resorna
förr, nej då blev det endast kaffe och lite godis....


Jag hade bokat bussbiljett in till Umeå, så efter landstigningen dröjde det inte
länge innan vi kunde vandra längs Umeås soldränkta gator.
Här på Rådhustorget hade man byggt upp en snölabyrint och i björkarna
hängde färgglada påskägg. 


Umeå är också cyklarnas stad. Även vintertid. 
Så väl jag kommer ihåg min cykel och alla våra cykelturer som vi 
gjorde både inne i staden och utanför staden. Jag ägde ingen bil när jag bodde
här utan det var cykel som gällde.


Kända skulpturer inne i Umeå. 
Här den ärgade fontänskulpturen på Renmarkstorget
(och mera påskägg i en björk - ja, Umeå kallas ju björkarnas stad....).


Den gröna elden vid Järnvägstorget.


Här lyste solen på gatubelysningen. Rådhuset i bakgrunden.


I det här huset jobbade jag under alla mina år i Umeå. Först på nedre plan och 
sedan en trappa upp. Ja, dom sista åren var jag förstås ofta ute på jobbresa och då såg jag
stora delar av Sverige. Dom första fyra åren studerade jag även heltid vid universitetet.
Det var faktiskt första gången sedan jag sade upp mig för att ta mitt pick och
pack och ta färjan hem igen som jag åter gjorde ett besök här. Visst kände
jag igen innerväggarna - och tavlorna, men mycket hade förändrats!
Det här var riktigt spännande!


Ett måste när jag besöker Umeå är naturligtvis ett besök på
Nya Konditoriet. Så många minnen jag har härifrån! Hit gick de första årens 
studiebidrag när vi varje lördag idkade lite shopping och sedan trängdes
 vid caféborden för att sörpla kaffe och käka bakelser! 



Jag blir riktigt varm i hjärtat när jag märker att allt är sig likt från den tiden
det begav sig. Igår beställde vi kaffe med en stor bit morotstårta och en bit
äppelpaj med massor av vaniljsås. Och så det goda, mörkrostade svenska kaffet
som tog hand om min begynnande huvudvärk!
Verkligen "memory lane" detta café-besök!


Så passade jag på att vinka till min härliga lya under takåsarna där jag 
bodde i många år. Och ni kan ju bara tänka er dom goda dofterna från bageriet
varje morgon.... jag var lyckligt lottad där jag bodde....



Umeå bjöd på en hel del nyheter också.
 Här det nybyggda affärskomplexet Utopia. Här finns småbutiker, caféer 
och restauranger. Högst där uppe fanns ett gym - med utsikt. 
Vi vandrade runt i några affärer här och i de andra galleriorna, men det
blev inte mycket som fick följa med oss hem. Det blev böcker - ett givet köp,
nu hade dom "Köp 4 betala för 3" på pocetböcker - och lite knäckebröd och ost.


En av de affärer som jag kände igen från min tid i staden var Tehuset (eller vad affären
heter...), ett företag som en av mina studiekamrater grundade....


Vi gjorde en sväng ner till Umeälven, den som flyter igenom staden.
Vi kollade också in Navet, den nya simhallen, och Folkets hus.


Umeå har också fått en ny siluett sedan jag flyttade från staden. 
Kulturhuset Väven lyser vit mot den vita snön.
Efter några timmar i Umeå ställde vi oss nöjda vid busshållplatsen
för att ta bussen ut till Holmsund och färjeterminalen. Under hemresan träffade
vi åter våra bekanta och hade sällskap över Kvarken än en gång.
Klockan var nästan midnatt när vi steg av i hamnen i Vasa och vi kunde
ta bilen hem igen. Det blev en riktigt minnesvärd dagskryssning!

2 kommentarer:

  1. Trevligt att genom dina bilder få se Umeå och resan över!
    En vacker stad speciellt på sommaren!

    SvaraRadera
  2. Tänk att konditoriet ser likadant ut ännu, minns från 70-talet då man for och handlade. Kramen Nette

    SvaraRadera