fredag 9 december 2016

Liten amaryllisknopp

Tänk nu har två av fjolårets amaryllislökar börjat växa
och förutom gröna blad sväller också blomknoppar upp från lökarna! 
Tjohoo! Fösta gången jag lyckats med detta bravurnummer. 
Vill ni veta hemligheten?


Jag antar att den största hemligheten ligger i att förra julens lökar var bra lökar.
När de hade blommat klart lät jag lökarna stå i ett köksfönstret (sydostfönster)
i någon månad. Där stod dom med sina långa spretiga blad tills jag blev
less på dom och flyttade ut dom till yttre kalla farstun någon gång på
vårkanten (då det inte längre var kallt i farstun....). Där fick dom stå.
Ibland fick dom en skvätt vatten, men det var inte ofta.
Hela sommaren och hösten stod dom där ute i farstun med minusgrader
och allt.  För någon vecka sedan tog jag bort dom halvvissna bladen och
tog in lökarna i värmen. Och voilá nu spirar det åter liv i lökarna! 
Summa summarum: låt stå ljust, övervattna inte och låt lökarna få höstkyla
innan de tas in i värmen.
Okej, mina amaryllisar blommar inte till julen, men när dom än
blommar kommer mitt hjärta att rinna över av glädje!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar