torsdag 17 november 2016

En vacker sommarmorgon i Ekenäs

Idag blir det en tillbakablick till sommaren.
Jag vill helt enkelt glömma bort dagens gråa skyar & slaskiga vägar
och förflyttar mig till början av juli. Dags att dela med mig
 av bilder från ett sommarfagert Ekenäs i staden Raseborg.
Det är lördagsmorgon, solen skiner och det är ett härligt sommarväder!


Efter en god hotellfrukost i lugn miljö hade vi några timmar på oss
innan vi skulle hälsa på sonen som befinner sig i Dragsvik.
Medan sambon fixade lite med bilen gick jag ut på en fotorunda.
Jag började med att stanna vid den vackra småbåtshamnen i Ekenäs.


I hamnen låg både motorbåtar och segelbåtar förtöjda.


Den berömda restaurangen Knipan är byggd på pålar ute i vattnet,
det är den gula träbyggnaden i bakgrunden. Den finlandssvenska restaurangen Knipan
har en över etthundraårig historia och här har presidenter, kungar och ryska
generalguvernörer, nybakade studenter och törstiga västnylänningar
njutit av maten, stämningen och solnedgången över Stadsfjärden.
Knipan är en sommarrestaurang som än i dag är mycket populär. 
 Men se vilken härlig båt som låg ankrad i gästhamnen när jag var på besök!
Båten Seia med blommor, cykel och trädgårdsstolar....
Jag satte mig i solen på båtbryggan och pratade en stund med
personalen i gästhamnen. (Alltid snappar man upp något...)


Så fortsatte jag min fotorunda med att gå längs strandpromenaden, och
det var inte bara jag som var ute i det vackra vädret. Fru And med sina
sex ungar var också på benen. I en lång rad skulle de över gatan.
De var tvungna att ge sig ut i trafiken och trots att de inte tog övergångsstället
stannade alla bilarna snällt. Puh, det gick fint!


Jag kände hur jag hade hållit andan och kunde äntligen andas ut när
hela familjen åter var i sitt rätta element.


Jag fortsatte in i Gamla Ekenäs. Staden Ekenäs är grundad år 1546 av
kung Gustav Vasa. (Han grundade också Helsingfors år 1550). Avsikten med dessa
städer var att ta upp kampen om handeln med Tallin på motsatta sidan Finska viken
och göra slut på den fria "bondeseglingen". Kungen ville koncentrera handeln
till städerna. Man hade stora förväntningar på staden Ekenäs, men staden förde
länge en stillsam tillvaro. Gatunamnen i Gamla Ekenäs bär namn på yrken i den
självförsörjande staden: Linvävaregatan, Hattmakaregatan, Hanskmakaregatan...


Jag som älskar gamla städer njöt av att strosa gata upp och gata ner.
Gamla Ekenäs ligger på en udde ute i Stadsfjärden.


De flesta husen i Gamla stan härstammar från slutet av 1700-talet och från 1800-talet.
Ursprungligen var husen omålade, men från slutet av 1700-talet började
man stryka dem med rödmylla. Ett påbud om ljusa oljefärger utfärdades i Ekenäs
i slutet av 1800-talet och man började då måla bostadshusen i ljusa färger. 



Kyrkan byggdes ursprungligen på 1600-talet men fick sitt nuvarande
utseende efter en brand år 1821.


Den här lummiga bilden knäppte jag uppe vid kyrkbacken.


Så beslöt jag söka mig tillbaka till det nyare Ekenäs. På torget
var det lördagstorg med massor av frestande grönsaker till försäljning.
Eftersom staden bjöd på stort loppis just denna sommarlördag var
det mycket folk i farten, både stadsbor och turister.
Gatumusikanter spelade och sjöng vid torget och stämningen var på topp.
Jag gick runt och tittade, letade lite kända hus där jag tidigare deltagit i möten.
Sedan sökte jag mig tillbaka till hotellet och vi fortsatte vidare
till Dragsvik (jag har tidigare bloggat om vår resa här).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar