torsdag 27 oktober 2016

Cyberattack

De senaste åren har vi fått lära oss ett nytt skrämmande ord,
nämligen ordet cyberattack. Nästa vecka kommer myndigheter och kommuner
 nära mig att testa beredskapen för hur samhället skulle klara sig om vi 
skulle utsättas för en attack via cyberrymden.
Scenariot är att landet utsätts för omfattande nätattacker på grund av en 
fientlig politisk situation. Attacken sker mot mobilnätet, el-distribueringen och 
mot bl.a. sjukhussystemet samt attack mot medicinregister och medierapporteringen.
Kaos i samhället med andra ord.


Dessa cyberattacker kan tyvärr också sättas i verket av brottslingar som kräver
stora lösensummor för att återställa olika viktiga datorer och system.
Det är inte enbart myndigheter som drabbas utan även olika företag, som tex banker.
Jag hoppas innerligt att de goda datanissarna är införstådda med denna
problematik och kan skydda oss vanliga medborgare från otrevliga överraskningar.


Vi har ett sårbart samhälle, vi människor har blivit sårbarare och vi
lever närmare datorer och cybersystem idag än bara för några årtionden sedan.
För vid en cyberattack är det inte enbart den egna telefonen/datorn/tvn som slutar fungera.
Nej allt styrs med datorer idag.... och allt kan manipuleras....
I natt, när jag inte kunde sova, låg jag och tänkte på vilka saker som skulle
hända mig och min familj om landet drabbades bla av stopp i el och vatten,
drivmedel och värme, matdistribution och om olika samhällsservice
inte längre fanns tillgänglig. För oss skulle det bli svårt att äta varm mat och
varmt kaffe, även all mat i frysboxarna måste vi ta om hand på något sätt....
En av de största problemen såg jag om våra mediciner skulle ta slut och om
inte sjukvården skulle fungera. Och i dagens samhälle använder vi ju inte
papperspengar längre, så hur skulle vi klara av att betala....
 om det fanns något att köpa....
Och sonen han skulle sura för att han inte kunde köpa bensin till bilen....


Jag kom fram till att vår familj skulle klara av attacken på kort sikt
troligen också på lång sikt.  Vi är rådiga, vi bor ute på landet
och vi sitter inte med tummen mitt i handen. Men trevligt skulle det inte vara.
Nej fyy, varför måste man lära sig ett ord som cyberattack?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar