söndag 6 september 2015

Lördagskvällen timme för timme

Igår, lördag, hann klockan bli 8 på kvällen innan vi
styrde kosan ut mot vår sommarstuga.
Här följer en bildkavalkad över den vackra kvällen.


När vi åkte iväg hade en "atombomb" sprängts ute i Kvarken.
Precis bakom molnet hade solen gömt sig.
Det var lite höst i luften. T.o.m. jag hade tagit sockor på fötterna
och det var jag tacksam för! Kvällskylan kommer krypande
när vi är inne i september...


Ute vid villan var det plattvatten.
Vackra moln speglade sig i havsviken.





Sambon gjorde upp eld i bastun medan jag tände en eld
i spisen inne i villan. Snabbt spred sig värmen inne i huset.


En timme senare började skymningen sänka sig.
Nere vid parkeringen, mellan träden, sänker sig mörkret.





Vi dricker te och mumsar i oss smörgåsar. Grillar varsin korv
i den falnande elden inne i stugan.


Klockan är omkring 21.15 och vi går till bastun.
Nu börjar mörkret sänka sig.
När jag gick från bastun var det ännu mörkare och jag fick treva
mig fram längs stigen upp mot stugan. Men jag kan ju de flesta
krökar på stigen, där den går mellan stenar och blåbärsris.


Inne i villan har vi varmt och mysigt med både levande och
elektriska ljus. Jag kikar ut igenom fönstren och kan räkna till tre
ljuspunkter på andra sidan havsviken. Inte många som är ute vid
sina villor så här års. Svanarna skriker ute i mörkret och det hörs stilla 
sus när plogar av både tranor, svanar och gäss flyger ovanför huset.
Hösten är här och fåglarna samlar ihop sig för att snart flytta söderöver.

Kvällarna är så levande ute vid havet.

3 kommentarer:

  1. Så härligt med timme för timme! Jag såg det där "atombombsmolnet" från stan och fick sen en bild av svägerskan som fanns på andra sidan där solen skymdes. Nu vill vi inte missa de vackra stunderna vid havet!

    SvaraRadera
  2. Du ser bilderna lite omvänt om du tittar in till mig vi satt och njöt på andra sidan fjärden ,jag tror nog om jag ropat till dig hade du hört mig i den totala tystnad som var ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Magiskt vackra bilder och nog är sensommar och höstkvällar lika vackra de som de långa sommarkvällarna. Var sak har sin tid.

    Njut av fina kvällar vid vattnet.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera