fredag 28 augusti 2015

Min stackars klematis

För några år sedan köpte jag en klematis på rea från
en av stadens blomsterträdgårdar. När jag kom hem med den visste
jag inte var jag skulle plantera den, så jag grävde ner den, utan att
fundera närmare. Bredvid en av våra stora stenar som finns här
på gården fick det bli. Där kunde den
klättra upp längs stenen, tänkte jag. Och blomma vackert 
prunkande blått mot den gråa stenen....
Vad jag inte tänkte på då var att bredvid stenen växer en av
våra stora gamla björkar. Ni vet björkar som dricker mycket vatten....
Summan av det hela blev att min stackars rea-klematis inte
har de bästa förutsättningarna att bli en stor och vacker växt.
(Inom parentes kan jag också avslöja att den eventuellt inte är
lämpad för vårt klimat heller).


I våras gick jag länge och tittade efter om det fanns liv i växten. Så
äntligen började några gröna blad spira upp från roten och sakta men
säkert växte en slingerväxt fram även denna sommar.
Någon prunkande växt blev det inte, men en smal stam och några blad växte upp.
Slingrade sig längs det band som jag fäst längs stenens mossiga sida. 
Den har inte fått mycket vatten i sommar heller, några ämbar med vatten
har jag gett den nu i augusti när torkan infann sig.
Och så i dagarna började vita blomknoppar synas....
Och äntligen blommar min blå klematis med flera blommor!
För första gången på flera år!



Lite tilltufsad efter nattens regn lyser blommorna vackert blå 
mot stenens mossa! 
Färgen älskar jag och blommans form älskar jag!
Många fler knoppar finns på den smala skrangliga stammen.
Lilla gulliga klematis, förlåt för att jag glömmer bort dig för det mesta!
Men i höst skall jag pyssla om dig riktigt mycket.
Jag lovar. 
För jag vill gärna att du blommar även nästa sommar!

2 kommentarer:

  1. Vilken växtkraft! En vacker tuffing. :)

    Njut av din fina klematis och ha en fin helg.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Klematis är ju så vackra och din är inget undantag.
    Fick en gång en klematis från jobbarkompisarna och bad Rantafar att plantera den bredvid en rönn vi hade på gården för där kunde den klättra tyckte jag.
    Rantafar gick ut å planterade (jag var ryggop och låg till sängs)
    sen kom han in och var nöjd och sa " nu har jag grävt ned din klamydia..."
    Oooops hade jag haft det ???
    Hahahaha...

    Tjingelingen och ha en trevlig helg från Rantamor.

    SvaraRadera