tisdag 28 augusti 2012

Bland vänner

Igår kväll träffades vi fyra stycken "damer", som varit vänner
sedan vi var små. Egentligen vet jag inte om vi skall kalla
oss "damer", för som vi skrattade och pladdrade igår kväll
var vi nog allt annat än "damer" (snarare skrattande skolflickor..).
För så roligt vi hade! Vi började kvällen hemma hos A
 vid deras köksbord, där värdinnan bjöd på kaffe/te med
jättegoda pajer och bakverk.


Jag hade med mig ett foto av oss alla fyra, som togs för x 
antal år sedan. För vilket år var det?
 "Men vilken blus jag har!" 
"Dom där skorna känner jag  igen..." 
"Den där tröjan använder jag vid villan..."

Vi brukar träffas alla fyra en gång per år, när A kommer
"hem" från Stockholm, där hon idag bor med sin familj.
Nu uppdaterade vi oss vad som hänt sedan senast. Det blev
prat om barn och barnbarn, arbete och intressen. Och så
slinker vi alltid in på "Minns ni.. ?" (och så är vi där igen!)


Vi kom in på våra brevvänner, som vi skrev till i vår ungdom.
För då skrev man brev för hand och väntade ivrigt på svaret som kom i postlådan.
Vi hade flera brevvänner vardera, och redan då var vi ganska väl insatta
i varandras brevvänner. De första brevvännerna fick vi när vi gick
i andra klass i skolan. Vår lärarinna hade en lärarbekant i Sverige, och
därför fick vi varsin svensk brevvän. Min hette Christina och bodde
i Ubbared, Höstna, Sverige (så väl jag minns!). Tyvärr skrev vi ju inte
så länge till varandra, men G utväxlar ännu julkort med sin brevvän Gerd (tänk i 
alla dessa år!). Senare i skolan hade vi brevvänner från Europa, vi skrev på
engelska. Jag minns att jag brevväxlade med en Pierre som bodde i Frankrike. 
G hade en pojke från Tyskland, men när han skrev att han skulle bygga ett flygplan 
när han blev stor och komma flygande till Finland - ja, då svarande hon inte på hans brev...


Vi satt länge i de mjuka sofforna i vardagsrummet och mindes, skrattade 
och pratade. Det var en mycket rolig och gemytlig kväll. Ute föll ett
lätt duggregn hela kvällen. När vi äntligen styrde hemåt var det redan 
mörkt och ruggigt värre. Men man levde så kvar i stämningen vi hade
vänner emellan, att hemfärden gick snabbt. 

Tack A, A och G för en trevlig kväll! Tack A för allt gott du bjöd på!
Tack A för vinflaskorna, nu kanske det blir en tripp över till Stockholm! 
Det skulle vara skoj!

3 kommentarer:

  1. Tjejträffar är bara såå underbart trevliga! Vet inte varför men så känns det.
    Mums och mys på hög nivå syns det ha varit:)
    Ha det fortsatt gott
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Tack själv för en trevlig kväll! Var alla gamla gubbar kommer ifrån när vi flickor aldrig blir gamla tål att tänkas på, eller hur:)Snart skall vi boka in Stockholmsresan! A

    SvaraRadera
  3. Nu är jag hemma i Stockholm igen och med ett stort leende på läpparna kommer jag länge att minnas vår underbara kväll! Det är så himla mycket värt att vi har haft kontakten kvar i alla dessa år trots att vi lämnat vår barndomstrakt och farit ut åt olika håll. Länge leve gammal äkta vänskap! Vi ses i Stockholm nästa gång flickor!A

    SvaraRadera