söndag 2 april 2023

April börjar med soliga vinterdagar och med riksdagsval

 Så har vi stigit in i april månad. Idag är det visst redan den andra april!

De senaste dagarna har vi jobbat några timmar varje dag ute vid vår sommarstuga. Sambon har kört ved från ön på andra sidan havsfjärden och jag har vårstädat inne i villan. Solen har lyst från en klarblå himmel de senaste dagarna. Nätterna har varit kalla och trots det något kylslagna vädret även dagtid har vårsolen värmt och smält liite snö - men det finns ju ändå massor av snö och is kvar....


Har ni sett en så vacker klarblå himmel? Och den där solen har faktiskt gjort sitt bästa för att smälta snö både på verandorna och i sydsluttningen upp mot våra hus...


Sambon har kört över isen i skytteltrafik från ön. Vedhögarna har växt till sig.

Allt medan snön har smält har vi ibland haft våra kaffepauser ute på verandan (ibland inne i villan där jag har eldat hela dagarna). 

Havsfjärden ligger ännu istäckt och vit. Men i sydsluttningen där våra hus ligger, har snön börjat smälta. 

Idag hörde jag ett fräsande ljud från en av tallarna. Det var någon som inte tyckte om när jag gick förbi...


Det var ekorren som bor i våra höga tallar. Den sprang upp och ned längs stammarna, sedan satte den sig uppe i trädens kronor där den smaskade på goda tallkottsfrön. Det här är hans revir! Och han ville inte jag skulle komma nära mitt i hans matpaus! Inte störa! Inte gå förbi hans tallar!

Betydligt vackrare kvitter hördes från småfåglarna som hade hittat till de nya talgbollarna som jag hängt upp i ett träd. Visst låter det trevligt med fågelkvitter när solen gassar!

Jag hade tagit in snö och smält i en kastrull på spisen för att få varmvatten. Jag var nämligen tvungen att smälta snö (precis som förr i tiden) eftersom jag inte hade något vatten med mig... För det var dags att städa bort vintern inne i villan och då behövde jag vatten!


 Ännu har vi vandrat bakvägen över isen till våra hus, men blir det ännu varmare väder då blir det vått om fötterna! Och då blir det riskabelt att köra arbetsskoter med släde över isen... men än så länge går det eftersom nätterna är så kalla. Och jag kan väl ändå konstatera att det snart är slut med is- och vinterföret,  då får vi hålla oss borta tills snön har smält längs vår villaväg! Men då - då är vi nog där igen!

Igår såg jag hålet som uttern hade grävt igenom isen (troligen nära en sten i vattnet). Och så tog den tydligen sig en sväng om i snön. Så roligt med snö och is ändå! Fast visst längtar jag till Våren nu när det är april och allting!

Nu kör vi palmsöndagens kväll, och vi kommer att tillbringa den hemmavid framför tv:n. Idag har vi röstat i riksdagsvalet (vi röstade nästan genast vår röstningslokal öppnade i morse) och i år är det tydligen riktigt spännande att få se valresultatet (eftersom de tre stora partierna väntas ha rätt lika väljarstöd). Vem skall sitta de följande fyra åren på de tvåhundra platserna i landets Riksdagshus? Vilket parti får flest röster, vem blir andra och vem kommer trea? Vem blir statsminister och vem får bilda regering?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar