måndag 15 juli 2019

Morgon ute på trappan ner mot stranden

Julidagarna rinner iväg och vi hänger med!
Oj, så mycket vi har hunnit med de senaste dagarna!
Vi har varit på kaffekalas och själva bjudit in till släktkalas. Vi har
hunnit med både sommarteater- och museibesök, besök ute till en villa i
vackert söderläge och så har vi jobbat så att svetten lackat ute på vedbacken.
Ja, och så har vi idkat villaliv förstås. Ute vid vårt eget sommarparadis där hårda vindar
från norr har bjudit på kyliga solskensdagar. Men ack så härliga dagar!
För till vår villaveranda har inga vindar hittat och solen den har bjudit på värme!


Villaliv vid havet.
Sådana dagar är dom kravlösa dagarna när jag bara är.
Så där lojt tillbakalutad som vasstrået som böjts ned i vattnet....


Den bästa stunden på hela året är när jag varje morgon får ta med mig en stor mugg
med kaffe och sätta mig ute på trappan som går ner från bastun ner mot
stranden. Att sitta där i solen och njuta av glittret i vattnet. I ett så starkt solljus
så att jag knappt ser något alls. Med bara lite vind och lite vågskvalp
och resten bara tystnad.... Jag. Solen. Kaffet...


Av med långbyxor, skor och solglasögon, fram med korsordstidningen!
Men ändå.... så kan jag konstatera att jag bara sitter där.
Tittar ut över vattnet. 
Kisar mot solen. 
Njuter av livet.
Dom bästa morgnarna på hela året! Dom morgnar som jag sparar
långa inom mig, sparar till dom kalla och grå vintermorgnarna...
(Vilket underverk denna anspråkslösa trappa ner till stranden ändå är!)


Jag kollar in vår vilda trädgård.
Älggräs och några vasstrån.


Fackelblomster bland kråkvicker och vildvuxet gräs.


Det till och med blommar ute på vattnet!


Den senaste veckan har den hårda nordliga vinden tilltagit varje eftermiddag.
Det har varit kyligt i vinden och ute vid vårt sommarparadis har vinden
kommit svepande över hela fjärden från norr....
Men varje morgon har solen bjudit på värme. Och ingen vind.
 

Inne i stugan är det alltid varmt och skönt. Och skulle vi vilja
ha lite varmare är det bara att elda i kaminen.
Men ännu lutar jag mig tillbaka och njuter av mitt morgonkaffe.
Jag njuter säkert några timmar till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar