fredag 9 december 2022

Marschaller, julgröt - och äntligen snö !

 Decemberdagarna rullar in och nu har vi också fått vinterns första snötäcke. Mycket snö har vi inte fått, men det är i alla fall numera helvitt på marken och dom där snöflingorna silar ner sakteliga allt sedan gårdagen (så det vita täcket blir lite tjockare för varje timme....). 

Men på självständighetsdagen, den 6 december, då var det inget snötäcke att tala om. Till kvällen tände vi marschaller på gårdar och längs vägarna här i byn. Hela byn lyste även detta år!

När mörkret föll tände vi ljusstakarna inne i huset och längs vägen satte vi ut marschaller. Våra grannar hade redan tänt många marschaller och det var så vackert i mörkret. Vår tradition bjuder på promenad igenom byn för att kolla alla ljusen som lyser....

Onsdagskvällen bjöd också på en trevlig december-tradition, då strålade jag samman med några av mina fd arbetskamrater och vi åt julgröt med fruktsoppa och stadiga skinksmörgåsar som vi sköljde ner med julmust. Det blev många glada "minns ni"-skratt, en del djupa samtal och dessutom roliga lekar. Den här gången hade vi bokat in oss i en lokal som var något kylslagen - men jag kan konstatera att det går utmärkt att sitta och äta med vinterjackan på! (Min vana trogen hade jag byltat på mig massor av kläder, såg säkert ut som en Michelin-gubbe, men sådant bjuder jag på!) Jag är så glad och tacksam för dessa trevliga timmar tillsammans. Tack till er som bjöd in till kvällen och dessutom tack för att ni fixade maten! Kvällen bjöd på så glada minnen - och sådant lever åtminstone jag länge på!


Dagarna är mörka och molnen täcker himlen - men äntligen lite snö ur molnen, alltså! Igår hämta vi hem julgranarna från skogen, vi tänkte som så att det är onödigt att valsa runt i ett tjockt snötäcke för att hitta den perfekta granen ...

Nu kör vi åter fredag och jag borde kanske ta tag i julstädningen. Men först skall vi ut på linjen igen! Hoppas ni alla har fina decemberdagar och kan lägga stressen på hyllan ett tag... det blir jul ändå!


1 kommentar:

  1. Fin tradition ni har med marschallerna och visst är trevligt med det tunna snötäcket !

    SvaraRadera