I lördags var vi på en trevlig byaresa till bla Storkyro.
I Storkyro hade vi endast ett mål, nämligen ett företagsbesök vid
Kyrön Distillery Company. För er som inte känner till företaget kan jag
berätta att det är ett innovativt framgångsföretag som producerar whisky och
gin av råg, drycker som vunnit flera internationella priser för bästa produkt i sin klass.
Det är ett företag som kan det här med marknadsföring.
Det är ett företag som kan det här med marknadsföring.
Ett företag som den här landsändan så väl behöver.
Deras slutprodukter är inte det som intresserar mig mest, däremot är jag såld
på deras sätt att driva företaget. Jag är helt fascinerad över deras tänk när det tex gäller att
fånga upp kännetecken från närmiljön för att skapa något unikt. Som texttyperna för deras
logo ovan (typsnittet är hämtat från bokstäver från målningarna inifrån Storkyro
gamla kyrka, anno 1500-talet) och de har även återanvänt sig av typsnitt från
det gamla slagfältet Napue, 300 meter från bryggeriet.
Deras huvudprodukt heter inhemsk råg och deras framgångar märks i hela välden.
Deras långsiktiga mål är (nu minns jag inte årtalet men det var inte långt fram i tiden)
att när man internationellt pratar om whisky och gin gjord på råg, då skall man automatiskt
tänka på just Kyrön Distilleri. Var än på jorden man befinner sig.
Målsättningarna är höga och marknadsföringen ute i
världen går på högvarv.
För att locka kunder bjuder företaget in till företagsbesök. Det bjuds på guidade
rundvandringar i fabriksutrymmena som även inkluderar förtäring av olika slag.
I deras restaurang serveras ypperlig mat, gin- eller whisky-provningar
eller en helt vanlig kopp kaffe. Här serveras naturligtvis en hel del alkoholfria
drycker också (snart kommer säkert en ny utmärkelse.....).
Vårt gäng startade med kaffe och varm bulle, allt serverades på blandat porslin
(bara det!) Restaurangen var helt svartmålad och bord och stolar förde tankarna till
äldre stabila tider. Efter det goda kaffet tog en av företagets guider med
oss en trappa ned i lokalen. Vi skulle få gå rundtur i destilleriet.
Det hela började år 2012 och .... i bastun. Tre killar, som senare utökades till fem,
konstaterade att det fanns en outnyttjad nisch i Rågens Rike - här gjordes inte rågwhisky.
Den där tokiga idén i bastun blev inte bara en idé, utan det blev ett projekt som efter
två år av byråkrati utmynnade i ett företag. Grabbarna köpte in sig i det anrika Storkyro
Andelsmejeri, ett företag som lagt ner sin verksamhet invid Kyro älv några år tidigare.
Det var annars här i mejeriet den i dag mycket kända osten Oltermanni skapades....
rundvandringar i fabriksutrymmena som även inkluderar förtäring av olika slag.
I deras restaurang serveras ypperlig mat, gin- eller whisky-provningar
eller en helt vanlig kopp kaffe. Här serveras naturligtvis en hel del alkoholfria
drycker också (snart kommer säkert en ny utmärkelse.....).
Vårt gäng startade med kaffe och varm bulle, allt serverades på blandat porslin
(bara det!) Restaurangen var helt svartmålad och bord och stolar förde tankarna till
äldre stabila tider. Efter det goda kaffet tog en av företagets guider med
oss en trappa ned i lokalen. Vi skulle få gå rundtur i destilleriet.
Det hela började år 2012 och .... i bastun. Tre killar, som senare utökades till fem,
konstaterade att det fanns en outnyttjad nisch i Rågens Rike - här gjordes inte rågwhisky.
Den där tokiga idén i bastun blev inte bara en idé, utan det blev ett projekt som efter
två år av byråkrati utmynnade i ett företag. Grabbarna köpte in sig i det anrika Storkyro
Andelsmejeri, ett företag som lagt ner sin verksamhet invid Kyro älv några år tidigare.
Det var annars här i mejeriet den i dag mycket kända osten Oltermanni skapades....
Under vår rundvandring i destilleriet gick vi förbi den ena behållaren efter
den andra. Här inne luktade det mäsk.....
Whiskyn skall, enligt EU bestämmelser, lagras tre år innan drycken får kallas
whisky. Lagringen sker på fat gjorda av amerikansk vit ek. Här några tomma tunnor
som väntar på att fyllas....
Inne i byggnadens gamla is-källare ligger tunnor fyllda med dryck på lagring.
I dag utgörs merparten av produktionen av gin (märke Napue).
Inne på lagret visade guiden hur man tidigare tappade upp i flaskorna helt manuellt,
hur etiketterna limmades för hand och hur korken sattes fast med muskelkraft.
Numera sköts detta maskinellt. Företaget exporterar varorna ut över världen.
På en tavla inne i fabriken såg jag att veckans export gått till Litauen,
Japan och Singapore..... Guiden berättade att företaget har 20 fast anställda
och många säsongsanställda. De fem killarna som satsade på detta projekt
satsade på kvalitet och med framåtanda. De skaffade sig kunskap och
visst är de driftiga!
Efter rundturen kunde de av vårt gäng som önskade sig smakupplevelser beställa
lite gott från baren. Denna lördag var annars hela baren/restaurangen fullsatt
med olika grupper. Guiden berättade att på fredagen hade de haft 300 besökare,
jag antar att lördagen lockade fler besökare.....
Vårt gäng provsmakade olika drinkar, och allt lovordades.
Vid bordet bredvid oss satt matgäster. På ett annat bord dukades flera glas fram,
där skulle ännu ett gäng bjudas på olika smakprover,
från halvfärdiga drycker till whisky av toppkvalitet.
En grupp blev hämtade för ännu en guidad tur.
Det var fart och fläkt, de anställda hade det riktigt jäktigt.
Det regnade där ute, när vi sökte oss till bussen för hemfärd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar